Leksakerna från Japan

Japan har alltsedan 80- och 90-talet revolutionerat leksaksmarknaden. Här redogör vi kort för två av den japanska leksaksindustrins största exportsuccéer. Samt slänger ett öga på joker som fått stor uppmärksamhet på internet.

Det är nog få 80- och 90-talister som inte fått sin barndom färgad av den japanska popkulturen. Flera vågor av japanskt inflytande har sköljt över västvärlden. En del har varit tillräckligt ikoniska för att för hänga kvar i folkmedvetandet. Tips: har ni en liten (eller stor) japanofil i familjen? Fynda billiga leksaker här.

  • Pokémon – eller ”pocket monsters” gjorde sin debut på marknaden 1995. Poängen var att fånga och träna så många Pokémon som möjligt för att sedan låta dem strida mot varandra. Idén vidareutvecklades genom spelkort, tv-spel, leksaker och en animeserie. Det är svårt att tillräckligt understryka vilken heltäckande satsning Nintendo gjorde med sina små fickmonster. Och intresset för Pokémon visar inga tecken att svalna av: en av de senaste satsningarna, mobilspelet Pokémon GO, fortsätter att dra till sig nya spelare.
  • Hello Kitty – introducerades först 1974, i form av ett tryck på en portmonnä. Ett anspråkslöst ursprung för vad som idag måste räknas till en av världens främsta ikoner för barn. Sedan dess har den lilla katten med rosett prytt alla tänkbara produkter: pennskrin, toaletter, motorolja och mikrovågsugnar. Som ni märker riktar man sig inte längre bara till barn, utan Hello Kitty är älskad av människor i alla åldrar. Och om du någon gång befinner dig i Tokyo, och inte oroar dig över att överdosera på gullighet, har du dessutom möjligheten att besöka Hello Kittys hus. Eller varför inte äta på en av Hello Kittys restauranger?

Mindre lyckade leksaker

Det finns såklart leksaker som vi (tack och lov) ännu inte stött på i leksakshyllorna utanför Japan. Men många av dem har väckt stor uppmärksamhet online. Japan förknippas ofta med märkliga, och kanske inte helt konceptuellt tydliga, popkulturella uttryck.

Dockan ”Shave the baby” är ett bra exempel på en japansk leksak som fått internet att tappa hakan. Den som leker med ”Shave the baby” uppmanas att raka bort det rödkrulliga håret som sticker ut ur dockans armhålor och bakdel. Dockan har dock visat sig vara en del av ett konstprojekt, snarare än en faktisk leksak. Och vi tror att det är lika bra. Det är nog många barn som testar att klippa håret på sina dockor. Men någon gräns finns det väl ändå?