Varför lockar japanska hobbies?

Japan är ett land som under perioder har isolerat sig från omvärlden. Det har lett till att landet har en kultur som på många sätt skiljer sig från den i andra länder. Detta märks också i den japanska populärkulturen, och i japanernas hobbies.

Trots, eller kanske just precis eftersom Japan har varit isolerat under perioder, har landets kultur, mat och hobbies blivit mycket populära utomlands. Den japanska kulturen är mycket gammal: ungefär 2000 år, och består idag av en blandning av europeiskt, amerikanskt och naturligtvis en hel del japanskt, både gammalt och nytt.

Japanska ord och uttryck som kawaii, otaku och purikura kan numera höras i många olika språk. Flera japanska subkulturer, som gothic lolita och visual kei, finns numera representerade runt om i världen. Vad beror detta på? Troligen finns det tre huvudanledningar till att japansk kultur och japanska hobbies har gjort ett sådant segertåg över världen.

Japan är Japan

Den första anledningen till spridningen av olika aspekter av den japanska kulturen, vare sig det handlar om s.k. J-pop eller amigurumi, är fascinationen för landet Japan. Landet har en spännande och rik historia, och en minst lika spännande nutid. Vad som lockar med Japan varierar beroende på vilken Japan-fantast man frågar. Det kan bl.a. handla om:

  • Det moderna, högteknologiska Japan, med datoranimerade sångerskor och robothundar.
  • Det gamla Japan. Landet är unikt i och med att det alltid styrts av samma kejsarfamilj. Enligt legenden var den första kejsaren, Jimmu, en ättling till solgudinnan Aamterasu och stormguden Susanoo. Den första kejsaren som enligt historikerna kan ha funnits på riktigt var dock den tionde, Sujin.
  • Kontrasterna i det japanska samhället och i den japanska kulturen. Japan är ett samhälle med strikta hierarkier, vilket är tydligt i språket. Japanerna är kända för att arbeta hårt, samtidigt som de gärna klär upp eller ut sig på fritiden, spelar pachinko eller tv-spel eller sjunger karaoke.

Serier

En av Japans största exporter, kanske inte ekonomiskt men väl i kulturellt hänseende, är serier. S.k. manga som Dragon Ball, One Piece och Sailor Moon har blivit populär i hela världen, och säljs ofta även i västerlandet i böcker som läses på japanskt vis: från höger till vänster. Serierna kan handla om precis vad som helst, från fantastiska äventyr till vardagsliv, och det finns många olika undergenrer. Manga har också inspirerat många serietecknare i andra länder, och den som vill kan idag läsa helsvensk manga kan göra det.

En viktig framgångsfaktor när mangan har spridits i världen är de tecknade filmer och tv-serier som baserats på olika mangaserier, exempelvis Akira, Ghost in the Shell och Card Captor Sakura. Denna typ av filmer och tv-serier kallas ibland för manga-film i Sverige, men det korrekta namnet är anime. Det finns även anime som är baserad på utländska historier.

Tv-spel

Nintendo grundades i Japan. Detsamma gäller SNK, som tillverkar arkadspel, Sega och Sony. Japanerna har länge tillverkat data-, tv- och arkadspel som har blivit succéer även i övriga världen. Många gånger har dessa spel fungerat som trojanska hästar, som introducerat andra aspekter av japansk kultur till en icke-japansk publik.

Idag är japanska utvecklare som Hideki Kamiya (Resident Evil, Devil May Cry) och Shigeru Miyamoto (Super Mario Bros m.fl. Nintendo-succéer) storstjärnor, som är kända över hela världen.